hem

Kontakta oss

nyheter om subventioner

Nyheter

Elcykelpremien är slut, för den här gången

Allt tydde på att elcykelförsöljningen skulle skjuta i höjden när man införde elcykelpremien, det var också det som blev utfallet av införandet. Nu är dock pengarna slut och du som nyligen har köpt en elcykel och vill få tillbaka 25% av köpet får vänta.

På ett år har det sålts 100 000 elcyklar i Sverige. Anledningen till detta är ju såklart elcykelpremien som trädde i kraft i början av 2018. I många fall har premien gjort så att folk har tagit steget till att köpa sig en ny elcykel trots det lite högre pris man får betala. Men nu har som sagt pengarn tagit slut och på naturvårdsverkets hemsida skriver man att man varken kommer att behandla några ansökningar eller betala ut några pengar förrän en ny budget har förhandlats fram.

Tack vare det oklara parlamentariska läget så vet man inte heller ifall det kommer bli några mer subventionerade cykelköp i framtiden. Har man trots allt nyligen köpt en ny elcykel så är man hjärtligt välkommen att lämna in sitt kvitto till Naturvårdsverket, men om man får några pengar utbetalda är inget som myndigheten får besluta om utan det beslutet kommer att ske på högre ort. "Om det i 2019 års budget inte anslås pengar till bidrag för elfordon, kommer du att få ett avslagsbeslut om detta", skriver myndigheten på sin sajt.

Olyckor och fusk

Allting har inte varit positivt med den nya elcykelpremien. Dödsfall och skador bland cyklister har ökat sen premien trädde i kraft. Inte konstigt menar Marie Nordén, generalsekreterare för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande. Hon säger i ett uttalande.

– Det är inte förvånande att antalet dödade och allvarligt skadade på elcykel har fördubblats det senaste året eftersom försäljningen ökat så kraftigt. Det är i första hand ovana cyklister eller cyklister som annars inte skulle valt att cykla på grund av fysiska hinder som utgör den största riskgruppen.

Ett annat problem som man har stött på är förfalskade kvitton, antingen helt förfalskade eller att man har försökt ändra kostnaden på cykeln för att då få ut mer av elcykelpremien. Några av fallen har överlämnats till polisen men i det stora hela så har det mesta fungerat som det ska.

Datum 251018



Regeringen vill subventionera elutombordare

rödgröna

Om regeringen får bestämma så kommer snart även elutombordare kunna subventioneras av staten. Elfordonspremien har visat sig vara väldigt populär och nu verkar det som regeringen även vill satsa på grönare båtliv.

Förslaget är som sagt för inköp av elutombordare och gäller ned till motsvarande fem hästkrafter. Reglerna för hur mycket pengar man får tillbaka vid ett köp är samma som för elcyklar och elmopeder, det vill säga 25 % av inköpet och maximalt 10 000 kr. För den som vill utnyttja elfordonspremien så kan man göra det endast en gång.

Regeringen beslutade om förslaget tillsammans med Vänsterpartiet och har därmed majoritet i riksdagen, som väntas ta beslut i juni. Förslaget som regeringen har tagit fram är en del av vårändringsbudgeten där 45 miljoner tillförs till de redan 350 miljonerna som var öronmärkta för elfordonspremien sen innan. Elfordonspremien trädde i kraft den 1 februari tidigare i år (2018).

Många har ställt sig frågan varför detta bara gäller mindre elutombordare och inte elinombordare som i största delen drivs av diesel. Annika Jacobson som är sakkunnig hos klimatminister Isabella Lövin säger så här angående elutombordarna.
- Det här ska ses som ett första steg att minska miljöpåverkan från fritidsbåtar och gå mot elektrifiering. Det är viktigt att få bort de gamla tvåtaktsmotorerna och det är enklare att ersätta utombordare som ofta används för kortare sträckor.

På naturvårdsverket är man beredd att ta emot ansökningarna för elutombordarna om förslaget skulle gå igenom. Ansökningarna kommer att fungera likadant som ansökningarna för elcyklar och elmopeder.
– Ansökan via webbplatsen gör att hanteringen går snabbt och säkert. Man ska bifoga inscannat kvitto och identifikationshandling för motorn och kunna identifiera sig själv för att ansökan ska vara giltig, säger Tomas Hallqvist, chef för enheten för miljöbidrag vid Naturvårdsverket.

Går förslaget igenom kommer du inom snar framtid kunna flyta runt på havet ljudlöst och miljövänligt och förhoppningsvis med lite mer i plånboken.

Datum 170518



Elcyklarna fortsatt populära

Det nya elcykelbidraget har visat sig vara väldigt populärt, närmare 16 000 har hittills ansökt om att få tillbaka pengar via den nya elcykelpremien. Tomas Hallqvist på Naturvårdsverket tror att försäljningen av elcyklar kommer kicka igång rejält under den närmsta tiden i takt med att våren är på ingång.

Enligt branschföreningen Svensk cykling så såldes lite drygt 67 000 cyklar mellan september 2016 och augusti 2017. Året innan under samma period såldes 45 000 cyklar, detta är en ökning med närmare 70 procent. Den största anledningen till ökningen tros såklart vara tack vare den nya elcykelpremien.

Trots att många har ansökt om elcykelbidraget så finns det en hel del pengar kvar att ansöka om. Naturvårdsverket har räknat på att en cykel i snitt kostar runt 20 000 kr, detta innebär att pengarna räcker till runt 70 000 ansökningar till innan de 350 miljonerna som var avsatta för premien är slut. Än har inte några pengar betalats ut men man räknar med att utbetalningarna ska börja ske i början på maj, enligt Tomas Hallqvist på Naturvårdsverket.

Datum 110418



Apoteket Hjärtat visar vägen!

apoteket hjärtat

Har du moms eller?

I jakten på subventionerade mensskydd tar apotek Hjärtat saken i egna händer. Under kampanjen ”har du moms eller?” Väcker apoteket hjärtat ett viktigt ämnet på ett roligt och lätt ihågkommande sätt och tar bort momsen på deras mensskydd.

Apotek hjärtat tycker att vi i Sverige ska sänka momsen på mensskydd precis som många andra länder redan gjort. Som t.ex i Frankrike där man valt att gå från den vanliga 20% i moms till att minska till 5,5%.
Vi kunde inte hålla med mer! Vi hoppas att flera företag vill ansluta sig till att hoppa momsen på mensskydd så fortsätter vi jakten på billigare/ subventionerade mensskydd och ett mer jämställt samhälle!

För hur länge ska vi egentligen behöva vänta på subventionerade mensskydd?

Datum 150318



Subventionera mensskydd!

venussymbol

Vi får lära oss redan som små att livet inte är rättvist men nu är det ju ändå år 2018 och vi i det avlånga landet Sverige har förstått att jämställdhet är en bra sak att kämpa för och att sträva efter.
Varje månad infaller en menstruation. Men bara till ungefär halva befolkningen. Detta kräver inköp av någon form av mensskydd och eventuellt läkemedel för att dämpa smärtan. Varför vidtas inga åtgärder för att jämna ut den orättvisa gränsen? Den halvan av befolkningen som erhåller denna fina ”gåva” varje månad är kvinnorna. Många kvinnor lider så pass mycket av smärtorna denna perioden i månaden att de tvingas vara hemma från arbetet.

Flera olika debattartiklar i ämnet tar upp de sammanställda kostnaderna för en kvinna och hennes inköp, relaterade till menstruationen under en livstid, och de summorna landar runt 50.000. Vad betalar männen? Finns det något jämförbart? Något de inte valt själva, som de måste lägga pengar på, för att de är män? NIX. Slutsatsen av mina tankebanor är i alla fall att staten borde gå in och åtminstone lindra kostnaden, en subvention gjord av skattepengar så att det jämnar ut sig. Då skulle det inte längre vara endast kvinnors last utan alla skattebetalares oavsett kön. Hade detta varit omvänt och det var män som menstruera eller födde barn kan jag svära på att detta skulle se annorlunda ut.


Datum 270218



Stort intresse för elcykelpremien

Intresset för elcykelpremien har visat sig vara stor. På bara en vecka så har Naturvårdsverket fått in över 5 000 ansökningar. Tomas Hallqvist som är chef på enheten för miljöbidrag på Naturvårdsverket säger:
- Vi är väldigt nöjda. De första två-tre dagarna var söktrycket väldigt högt. Nu ligger det på omkring 300 ansökningar per dag, så intresset är gott!

Staten har lagt undan 350 miljoner för denna elcykelpremie. Branschen räknar med att mer än fördubbla sin försäljning, från 65 000 elcyklar förra året till 142 000 elcyklar år 2018. På frågan om alla kan ta del av denna elcykelpremie blir svaret:
- Det är först till kvarn som gäller. Vad som händer om pengarna skulle ta slut är en fråga för politikerna, säger Tomas Hallqvist, enhetschef på Naturvårdsverket.

När kommer pengarna in på kontot?

Det kan dröja innan pengarna kommer in på kontot, men förhoppningsvis ska du inte behöva vänta längre än i slutet på april.


Datum 080218



Elcykelpremie

elcykelpremie

Efter den 1 februari är det fritt fram att söka den nya elcykelpremien, som gör att du få upp till 10 000 kr tillbaka när du köper en ny elcykel.

Syftet med elcykelpremien är att få bort så mycket bilar som möjligt och istället ersätta dom med cyklar. På grund av elcyklarnas höga pris har regeringen valt att gå in och subventionera 25 procent av inköpspriset inklusive moms, med ett tak på 10 000 kronor.
Elcykelpremien gäller inte bara för elcyklar utan också för elmopeder och elmotorcyklar. Du kan också ta del av elcykelpremien om du vill köpa något annat eldrivet fordon såsom last-elcyekl eller något elfordon som går på tre eller fyra hjul. Tyvärr så ingår inte hoverboards, eldrivna sparcyklar eller segways. Varför inte vanliga cyklar ingår i premien beror på att regeringen anser att kostnaden för en vanlig cykel inte är lika hög och då också betydligt enklare att tillförskaffa sig.

Så länge du är över 18 år och folkbokförd i Sverige är det fritt fram att gå in på Naturvårdsverkets hemsida och ansöka om elcykelpremien. För att du ska få ta del av premien måste ansökan skickas in inom sex månader efter att köpet har genomförts. När du skickar in din ansökan är det viktigt att du skickar med kvitto, ramnummer och köper du elmoped eller elmotorcykel måste du skicka med ett så kallat CoC-intyg.
Det första utbetalningarna sker i april och pengarna är avsatta för perioden 2018-2020. Har du otur kanske du går miste om premien då regeringen har avsatt en fast summa på 350 miljoner kronor.

Datum 220118



Tillbaka

© 2020 www.statligasubventioner.se